Hyran betalas i förskott varje månad

Enligt hyreslagen ska hyran betalas i förskott senast den sista vardagen före varje månads början. För att undvika betalningsanmärkningar, dröjsmålsränta eller inkassokostnader är det viktigt att hyran betalas i tid. Om du inte betalar hyran alls eller är sen upprepade gånger med inbetalningarna, kan du förlora din hyresrätt och bli avhyst från din bostad.

Du får en hyresavi med inbetalningskort från Lönnen Studentbostäder ett par veckor före förfallodagen. Observera att du är skyldig att betala din hyra oberoende av om du fått någon hyresavi eller inte. Skulle du av någon anledning inte ha fått en avi när det är dags att betala hyran, kan du kontakta oss så skickar vi en ny.

Lönnen Studentbostäder har ett avtal med Intrum Justitia som sköter kravverksamheten. Hyresgäster som inte har betalt sin hyra i tid får ett inkassokrav som även inkluderar inkassokostnad och ränta.

Om du av någon anledning inte kan betala din hyra, är det mycket viktigt att du direkt tar kontakt med Lönnen Studentbostäder och förklarar din situation. Efter att ärendet hamnat hos Intrum Justitia, sköter de alla kontakter gentemot hyresgästen gällande den aktuella skulden.

Bekvämt med autogiro!

Autogiro är ett bekvämt sätt att betala hyran och du är säker på att den alltid blir betalad i rätt tid. Det enda du behöver se till är att det finns pengar på ditt bankkonto dagen före dragningsdagen. Pengarna dras sedan från ditt konto på förfallodagen (den sista vardagen i månaden).

Vi meddelar dig från vilken månad autogirobetalningen börjar gälla.

Väljer du att betala med autogiro skickar vi endast ut hyresavier vid ändring av hyresbeloppet.

Blankett för ansökan om autogiro kan du ladda ner här nedan på hemsidan. Posta i fylld blankett till:

Lönnen Studentbostäder AB
Dalhemsgatan 6
653 49 Karlstad

Autogiroanmalan_medgivande_till_kontonummer

 

Bostadsbidrag

Som student kan du ha rätt till bostadsbidrag. Bidraget är beroende av din inkomst, ålder och din bostad. Maxbeloppet är 1300 kr i månaden (2017). Du hittar mer information och ansökningshandlingar på Försäkringskassans sida för ”bostadsbidrag till unga (under 29 år).

Var rädd om din lägenhet!

För att lägenheten ska vara fräsch och kunna användas av fler efter dig för lång tid framöver har vi några enkla regler för dig att ta hänsyn till.

  • Husdjur är inte tillåtna. Eftersom nästa hyresgäst eller någon av dina grannar kan vara allergiker ber vi di att inte ha husdjur i lägenheterna.
  • Vi försöker undvika att borra och skruva upp saker på väggarna. I badrummet är det helt förbjudet att borra och skruva upp något överhuvudtaget med hänsyn till de ytskikt som spärrar fukten ute och hindrar vattenskador.
  • Tänk på att du som hyresgäst vid utflyttning alltid har ansvar för att återställa lägenheten till samma skick som den var i när du flyttade in. Åtgärder du behöver göra ska alltid utföras fackmannamässigt, vilket är att jämföra med sakkunningt eller yrkesmässigt. Själva termen fackmannamässigt är att jämföra med sakkunningt eller yrkesmässigt. Om du är osäker kontakta gärna oss på Lönnen Fastigheter så förklarar vi. Om du inte följer dessa anvisningar anses inte dina åtgärder som fackmannamässiga och du kan bli ersättningsskyldig.

Tvättstuga i varje hus

I varje hus finns en gemensam tvättstuga. Du bokar den ena sida av tvättstugan (Röd eller Grön) och delar därför utrymmet med någon annan. Du har bara möjlighet att tvätta i tvättstugan i det hus där du själv bor och det är endast dit din passerbricka fungerar. Under tvättiden har du tillgång till 2 maskiner och 2 torktumlare.

Du både tvättar och torkar tvätten på den sida av tvättstugan som du har bokat och rengör alltid maskiner, golv och ho efter användning (glöm inte luddet i torktumlaren!). Om du är osäker på hur maskinerna eller de olika tvättprogrammen fungerar, finns en manual i tvättstugan.

Tvättider framgår av bokningstavlan. Var vänlig respektera tiderna.

Ett låsbart vindsförråd

Till varje lägenhet ingår ett låsbart vindsförråd. Förråden är ungefär en kvadratmeter stora. För att låsa ditt vindsförråd skaffar du själv ett passande hänglås. Alla vindsförråd finns samlade på våningsplan 4 på Sommargatan 118. Du som bor på Sommargatan 116 har fått en passerbricka som fungerar för att komma in i vindsförrådet här (men inte i tvättstugan).
Brandfarliga vätskor eller liknade är förbjudet att förvara i vindsförråden. Om du är osäker kontakta oss.

Praktiskt om el

El ingår i det obligatoriska hyrestillägget och du behöver därför inte teckna något eget el-abonnemang. Tillsammans försöker vi tänka på miljön och hålla nere förbrukningen genom att släcka lampor och stänga av apparater och dra ur laddare. På så sätt spar vi energi, minimerar brandrisk, gör en insatts för miljön och håller nere kostnaderna.

Några tips om du vill spara energi:

  • Dra ur dina laddare när telefonen/datorn har laddat färdigt
  • Inte ha för kallt i ditt kylskåp/frys
  • Koka din mat med lock
  • Släck lampor när du går hemifrån
  • Duscha inte längre än du behöver

Sortering och hantering av sopor

På södra sidan av trevåningshuset finns en sopstation där du slänger dina sopor. Vi sorterar matavfall och restavfall. Tänk på att hålla rent och snyggt i och kring sopstationen. Var alltid noggrann så att inget hamnar utanför.

Tv och surf ingår i hyrestillägget

För dig som bor hos Lönnen Studentbostäder ingår surf i det obligatoriska hyrestillägget.

Det ingår en anslutning på 100/100 Mbit som är redo att användas direkt när du flyttar in. Allt du behöver är en nätverkskabel och om du vill surfa trådlöst behöver du en egen trådlös router.

Om du har frågor eller behöver hjälp med att komma igång kontaktar du Bredbandshjälp i Sverige AB. De har öppet måndag till fredag kl 9-18 och nås på 054-444 0010 eller info@bredbandshjalp.se. ”Kom igång” hjälp ingår och behöver du köpa en router eller liknande hjälper de till även med det.

I tillägget ingår även ett antal kabel-tv kanaler via Sappa. Om du har frågor om ditt internet eller ditt tv utbud, kontakta Sappa.

Testa din brandvarnare

I varje lägenhet sitter en brandvarnare monterad i taket för din trygghets skull. En gång per år behöver du som hyresgäst testa brandvarnaren så att den fungerar som den skall. Detta gör du förslagsvis i samband  med att du flyttar in och sedan vid samma tidpunkt varje år alternativt om du har varit borta en längre tid.

Du testar brandvarnare genom att trycka på testknappen. Då testas alla funktioner i brandvarnaren, inklusive att batteriet fungerar. Du får en signal som kvitto på att den fungerar. Om brandvarnaren inte ger ifrån sig en signal när du trycker på knappen kan batteriet vara slut och då behöver du byta ut det.

Hjälper inte det kan du behöva byta ut hela brandvarnaren och då gör du en felanmälan via webbformuläret (se nedan).

Anmäl fel så snart som möjligt

Ibland händer det att saker går sönder, inte fungerar eller att du bara är osäker på hur något fungerar. Då kontaktar du oss via webbformuläret så återkommer vi med svar. Ni gör gemensamt upp när och hur personal får tillträde till din bostad. Ibland kan det vara svårt att beskriva vad som är fel eller inte fungerar, därför kan du bifoga en bild till din felanmälan för att göra det tydligare.

Gör din felanmälan på webben

Om problemet är akut vill vi att du kontaktar oss per telefon (se nedan). Se kontaktsidan för mer information.

Lönnen Studentbostäder samarbetar med Värmlands Fastighetsservice som tar hand om alla typer av felanmälan.

 

Akut felanmälan

Om ett fel är av akut, det vill säga att det inte kan vänta tills nästa telefontid, gör du en akut felanmälan. Denna möjlighet finns för din trygghet och ska därför inte missbrukas. Det kan till exempel vara att din kyl eller frys går sönder, elavbrott i bostaden, tvättmaskinen har stannat med dina kläder i eller att du har förlorat dina nycklar.

Akut felanmälan, dygnet runt: Ring 054 – 14 40 70.